• 989137583459+
  • shahbar.ir@gmail.com
  • کرمان - زرند - خیابان فردوس
آجیل و خشکبار شهبار

آجیل و خشکبار شهبار

ارتباط مستقیم بین تولید کننده و مصرف کننده

اونس پسته چیست

  • ۱۱۰۳
اونس پسته چیست

بسیاری از مصرف کنندگان پسته با اونس پسته آشنایی ندارند و واژه اونس را بیشتر در صنعت طلا شنیده اند؛ اما جالب است که بدانید پسته نیز مانند طلا دارای اونس خاص خود است.

در حالت کلی  واژه اونس به معنای درشتی و بزرگی نیز اطلاق می شود. هر چه عدد اونس عددی کوچکتر باشد بیانگر درشت تر بودن آن پسته است و معمولا در اکثر مواقع از دو عدد برای بیان اونس پسته استفاده می کنند. برای مثال می گویند پسته اکبری اونس 24-22 و یا پسته احمد آقایی اونس 30-28 و به همین شکل برای انواع پسته ها اونس به این صورت مطرح می شود. دلیل این امر این است که تمام پسته های یک عدل یا گونی هم اندازه نیستند و در واقع عدد اونس به صورت میانگین گفته می شود.

 

معادل این واژه کلمه سایز است که در معاملات بین المللی هم با عنوان سایز پسته مطرح می شود.

 

روش محاسبه

اگر شما بخواهید اونس نوع خندان پسته را محاسبه کنید باید در یک کفه ترازو وزنه ای 142 گرم قرار دهید و در کفه دیگر ترازو پسته خندان را ریخته تا ترازو به حالت تعادل درآید. سپس پسته ها را به دسته های پنج تایی تقسیم می کنید که به هر دسته یک اونس می گویند. در واقع اگر این 142 گرم به 26 دسته پنج تایی تبدیل شود می توان گفت که این نوع پسته 26 اونس است.

اونس انواع پسته به شرح زیر می باشد:

پسته احمدآقایی معمولا از اونس 24-22 شروع می شود که معمولا کمیاب است.

پسته اکبری از اونس22-20 شروع می شود که اونس های پایین تر آن دست چین است و قیمت بالاتری دارد.

پسته فندقی چون ریزتر می باشد، اونس آن 30-28 است.

پسته کله قوچی نیز از اونس 22-20 برخوردار است.

شکل ظاهری، نمایی از کیفیت

همان طور که گفته شد، در تعیین اونس شکل مغز نیز اهمیت دارد و نشان دهنده کیفیت آن است. برای تعیین اونس از طریق شکل و فرم می توانیم از روش دیگری بهره ببریم و آن این است که 100 گرم پسته را وزن میکنیم و بعد مغز می کنیم و مغز را وزن می کنیم. عدد نشان دهنده میزان اونس است.

اگر بتوان از 100 گرم، 50 گرم مغز استخراج کرد می توان کیفیت آن را تایید کرد. به علاوه بهتر است بدانید این نوع خشکبار در کرمان بهترین نوع کیفیت را دارد. در واقع پسته کرمان بهترین نوع پسته در جهان است که شکل ظاهری زیبایی دارد که همگان را مجذوب خود می کند.

تعیین اونس، کاری تخصصی

محاسبه اونس کاری تخصصی است. بیشتر مردم تنها نامی از آن را می شناسند و یا اصلا با اونس این نوع خشکبار آشنایی ندارند. برای خریداران خُرد دریافت اونس مهم نیست؛ به عنوان نمونه اگر شما قصد دارید نهایتا 10 کیلوگرم از این نوع خشکبار را بخرید به دست آوردن اونس و دریافت آن از فروشنده مطرح نیست. با این حال، پی بردن به اونس و دریافت آن از فروشنده برای خریداران عمده حائز اهمیت است.

 

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی