• 989137583459+
  • shahbar.ir@gmail.com
  • کرمان - زرند - خیابان فردوس
آجیل و خشکبار شهبار

آجیل و خشکبار شهبار

ارتباط مستقیم بین تولید کننده و مصرف کننده

میزان تولید پسته در کشور های مختلف نسبت به ایران چقدر است ؟

  • ۹۸۲
میزان تولید پسته در کشور های مختلف نسبت به ایران چقدر است ؟

سالانه حدود 600 هزار تن پسته در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 200 هزار تن، اولین تولیدکننده این محصول به شمار می‌رود

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سال 1399 ایران در سکوی اول تولید پسته جهان قرار دارد با این حال آمریکا با افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح به تولید بیشتری دست یافته و به عنوان بزرگترین رقیب ایران در جهان به شمار می رود.

سال گذشته کشورمان 160 هزار تن پسته برداشت شد که بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران 108 هزار تن از این محصول به ارزش 797 میلیون دلار صادر شد که از نظر وزنی 4.5 درصد و از نظر ریالی 2.9 درصد نسبت به سال 1389 کاهش یافت.

امسال نیز بر اساس پیش‌بینی رییس انجمن پسته 200 هزار تن محصول از باغات کشور برداشت خواهد شد که بیش از یک میلیارد دلار ارز‌آوری صادراتی برای کشور دارد.

 آمریکا رقیب اصلی ایران در تولید و صادرات پسته محسوب می‌شود؛ به ‌طوری که سال گذشته 200 هزار تن تولید داشته و امسال نیز میزان تولیدش به 300 هزار تن خواهد رسید.

بر اساس آمار گمرک صادرات پسته خندان کشور در چهارماهه نخست امسال 98.8 میلیون دلار، انواع پسته ناخندان 37 میلیون دلار، مغز پسته 49.5 میلیون دلار، مغز پسته بدون پوست دوم و خلال مغز پسته 8.6 میلیون دلار و سایر پسته تازه یا خشک کرده 21.7 میلیون دلار بوده است.

آلمان، ازبکستان، امارات، اوکراین، بلژیک، تاجیکستان، تایوان، سوریه، عراق، روسیه، قزاقستان، لبنان، هلند، هنگ‌کنگ و هند بزرگترین بازارهای پسته صادراتی ایران در چهار ماهه نخست امسال بودند. در بین این بازارها بیشترین میزان صادرات مربوط به روسیه،‌ امارات، آلمان و عراق بوده است.

همچنین هر ساله حدود 20 درصد از پسته ایران برای تهیه مغز سبز به صورت کال چیده و به بازار‌های اروپا، آمریکا و ژاپن صادر می‌شود.

نمودار میزان تولید پسته کشور های مختلف در بازه زمانی سال 1341 تا 1399  بصورت ویدئویی آماده شده است که میتوانید در پایین همین صفحه تماشا کنید .

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی